Monday, August 10, 2009

MLM - Benar atau Penipu Semata-mata?

Assalamualaikum pada semua saudara dan saudari,

Baru2 ni saya ada sembang2 dengan rakan2 saya tentang product2 dari company Al Insaan mengenai slimming patch, car fuel saver and booster, tentang kemasukan product terbaru mereka tidak lama lagi iaitu sabun dari palestine. jadi tentang product mereka semua mmg sangat menyukainya, sbb product lo hong ka selalunya mmg berkesan pun, mereka sgt mementingkan kualiti product mereka.

Tapi bila saya cakap, tek berminat ke nk join and tolong market kan product ni kat family2, kawan2,buleh dpt bonus point,bule redeem utk barang2 atau duit, diorang cakap alah MLM ke? saya cakap ye, kenapa eh? dan saudara2 semua,majoriti jawapan mereka ialah "aahhh semua MLM sama,menipu duit org" "yang atas je kaya" "kita hanya akan mengkayakan org atas, buat apa?" "aahhh system pyramid,taknakla" saudara2 semua, apabila saya denga jawapan mereka, saya tk tertahan nk tergelak kerana jawapan mereka tu. saya tny mereka semua, ada yang buat bisnes tak, ke semua keje ngan org? semua bekerja ngan org, jadi saya tny lagi, slalu tak g shell masa bayar bagi bonuslink? diorang cakap ada?saya tny guna tak? diorang cakap kadang2, ada yang guna, korang redeem tak? dorg jawab tak, saya tny kenapa? sbb malas.MALAS tuan2 dan puan2,MALAS itulah jawapan paling tepat, sy pelik mengapa mereka cakap tipu, kerana saya tgk ramai kawan2 saya berjaya dalam MLM, berjaya pulak tu,jadi adakah kita salahkan sistem marketing atau diri sendiri?

Saudara2 yang dikasihi semua, jawapan mereka telah saya jadikan subject sebagai kajian,mereka kata mengkayakan org atas hahaha. baiklah, cube kita pikir dalam2, kita pergi kedai, beli la roti, duit tu kita bagi pada tuan kedai,bukankah itu mengkayakan tuan kedai? jadi tuan kedai ini beli roti2nye secara banyak pada tesco contohnya, bukankah itu mengkayakan tesco? dan susunannya susunan pyramid jugak?? kadang2 kita pergi tesco beli barang byk2 dpat la bonus kerana beli lebih, antara dpt barang dan duit gak, tapi kenapa takde org komplen??

Sebenarnya saudara2 semua apabila dipikirkan balik, cara pendekatan sesebuah company adalah berlainan,seperti TEsco, Giant dan seangkatan dengannya, menggunakan Iklan Tv dan marketing secara besar2an utk promote barang mereka. jadi apabila semua org tg tv, mereka tahu barang2 tersebut,jadi2 beramai2 la mereka ke Tesco dan Giant. jadi apa bezanya marketing company2 MLM ni? mereka memberi peluang kepada individual untuk tolong jualkan dan tolong kembangkan nama company melalui individual tersebut, dengan itu company akan memberi commisen dan bonus insentif sebagai penghargaan individual tersebut menghabiskan duit,menghabiskan tenaga,menghabiskan air liur utk promote barang dan company mereka. ini dipanggil one to one marketing, mereka nk semua rasa dan tgk depan mata product mereka itu, mcm tesco one to many jenis marketing,jadi org kene g sendiri dan tgk dan test sendiri product mereka.

Jadi saudara2 semua, MLM tak bule berjaya jika seseorang tidak rajin,cume bezanya,marketing plan telah disediakan oleh company itu,cume perlu ikut saja,modal tek perlu besar utk generate duit alik,cume kene rajin sahaja.

Saudara2 sume, MLM adalah seperti membuka bisness, cume ia disediakan modal murah supaya org2 yang tak mampu membuka bisness bule membuat bisness juga. saudara2 sume tau tak betapa susahnya nk membuka sebuah bisness?? anda perlu mendaftar, utk masuk gov tender anda perlu modal yang besar,sijil kementerian kewangan,mencari pekerja,membuat marketing plan sendiri,upah gaji pekerja,dan membuat agreement, anda perlu network yang besar utk bagi bisness anda berjaya, anda perlu org dalam kalo mahu bisness dpt tangkap projek juta2.susah saudara2 sume. MLM telah menyediakan barang2, modal yang kecil,tak perlu daftar ssm apa2, tak perlu buat marketing plan, dah dibuatkan, jadi mana masalahnya lagi.

Di sini saya ingin memberitahu org ramai,bahawa Allah swt memberi jalan rezeki,dan kita yang menerokai dengan usaha kita,sesungguhnya ada sabda nabi, "jika bekerja,bekerjala seperti seribu tahun,jika sembahyang, sembahyang lah seperti esok hari akhir" nabi pun cakap

Jadi conclusionnya bukan sistem MLM dan productnya tak berjaya,tapi ORANG TU YANG MALAS NAK BUAT,DUIT TAK BERGOLEK DEPAN MATA LEPAS DAFTAR, kalo ada best la hahaha, jadi mengapa cina terus cakap nak,lagi2 bila dorg tau company ni baru,profile yang kuat,product yang confirm bule jual,sbb DIORANG RAJIN.

Sekian Terima Kasih

Perjumpaan Group Insaan 10 akan diadakan setiap minggu dimana-mana lokasi.

No comments:

Post a Comment